Автор: Романенко О.В., вчитель інформатики Мирненської ЗШ І-ІІІ ст., 2012 р.

Мета: сформувати розуміння правильного користування Інтернетом та виявити всі плюси та мінуси бездумного та грайливого ставлення до ресурсів глобальної мережі. Виявити фактори ризику для дітей у цій сфері та навчити учасників, як себе убезпе чити в кіберпросторі. Формувати принципи групової роботи та налаштувати на плідну й цікаву співпрацю.

Цільова група – категорія учасників: діти 12-16 років.

Обладнання. Аркуші формату А4, різнокольорові стікери-квіти, стікери-будинки, стікери-монети, маркери, плакати “Ваза”, “Мішок”, “Мережa Internet”, аркуш формату А1 для правил групи, роздатковий матеріал.

Хід тренінгу

Вчитель: “В Україні кількість користувачів Інтернету стрімко зростає. Користувачами мережі є 75% діти від 6 до 17 років, тобто Ви. А чи справді Інтернет є таким цікавим, яким він Вам здається. Сьогодні ми проведемо з Вами тренінг, щоб ще пригадати правила користування мережею Інтернет”.

Вправа «Правила групи»

Вчитель: “В житті кожної люди ни є правила, які допомагають регулювати вза ємовідносини в суспільстві. Для того щоб група працювала продуктивно, щоб кожен учасник почувався комфортно і міг ефективно взаємо діяти, потрібно прийняти правила групи. Давайте разом обговоримо і запишемо на плакаті правила роботи”.

Пропозиції обговорюються, корегуються і за писуються на окремий плакат, який буде розмі щено на видному місці до кінця тренінгу.

Основні правила:

  • бути позитивним;
  • бути активним;
  • говорити те, що думаєш;
  • говорити тільки за темою;
  • не критикувати, бути толерантним;
  • говорити коротко, не перебивати виступа ючого;
  • дотримуватись регламенту.

Вправа “Інтернет-можливості і ТИ”

Вчитель: Діти, як і дорослі, використовують Інтернет з різною метою: щоб поспілкуватися з друзями, пограти в ігри, послухати та записати музику, відео,  підготуватися  до  уроків,  знайти  та  прочитати  цікаву інформацію або придбати певні товари. Для цього вони використовують різні послуги в мережі Інтернет. А чим користуєтесь Ви в мережі Інтернет і навіщо?

Учні записують можливості Інтернет на стікерах-будиночках та наклеюють на плакат з зображенням павутиння, яке буде символізувати мережу Інтернет.

Мозковий штурм «Що я повинен знати про Інтернет»

(для актуалізації знання і досвіду учнів)

Вчитель: Ви користуєтесь багатьма послугами захоплюючої, цікавої, невичерпної мережі Інтернет. Але не все цікаве може бути безпечним.

Дайте відповідь на наступні питання:

  1. Як слід поводитися людині, яка прагне убезпечити себе, користуючись Інтернетом?
  2. Яка поведінка чи дії людини в кіберпросторі можуть призвести до негативних, а часом на віть фатальних наслідків?

Учні по групах пишуть відповіді на питання маркером на папері

Висновок: Безпека людини і дитини, в тому числі, багато в чому залежить від власних дій людини, а серед небезпечних вчинків, зокрема можна відзначити на першому місці – довірливість дітей, якою так часто користуються в негідних цілях. Сьогодні наша мета сформувати навички користування правилами безпечної поведінки в мережі Інтернет в різних послугах. Для цього розподілимо усі послуги за групами: Інтерактивне спілкування (“Вконтакте”, “Одноклассники”, чат і т.д.), служба WWW (пошук інформації, музики і т.д.), e-mail (електронна пошта). І сформуємо правила безпечної роботи в мережі.

Вправи на формування навичок безпечного Інтерактивного спілкування

Вправа “Ваза з квітами”

Кожний учень пише на квітці своє вигадане ім’я – “нік”.  Виходить з квіткою та наклеює її на вазу так, щоб утворився букет. Аркуш з вазою розміщується на дошці.

Висновок. Не всі люди в мережі реєструються під власним ім’ям, зазвичай вони вигадані, і дуже важко дізнатися, що за людина знаходиться за екраном.

Вправа «Хто надіслав тобі листа»

Для цієї вправи використовується «Ваза» з попередньої вправи.

Вчитель: Напишіть позитивне побажання або просто хороші слова на квітці, а потім наклейте їх поряд з будь-якою квіткою.

Кожен учень має наклеїти побажання до чужого нікнейму так, щоб власники нікнеймів не бачили хто надає їм побажання. Учасники отримають побажання до свого нікнейму і намагаються вгадати, хто надіслав їм це «повідомлення».

Висновок: Так само відбувається і зі спілкуванням в Інтернет просторі. Дуже складно перевірити, хто саме пише тобі листи, спілкується з тобою. Якщо учасники групи добре знайомі між собою, вони можуть вгадувати відправника. Але в Інтернет-просторі ти ніколи не знаєш, хто знаходиться по той бік комп’ютера або мобільного телефону.

Вправи на дотримання правил під час спілкування у соціальних мережах та обміну миттєвими повідомленнями

Вправа “Корова”

Учасники сідають на стільці по двоє спинами один до одного. Один із учасників отримує чистий аркуш паперу та олівець. Інший – заздалегідь підготовлений малюнок корови. Учасник, який має малюнок, не повинен показувати його своєму партнерові, а виключно словами передати зміст зображеного. Учасник, який має чистий аркуш паперу та олівець, повинен якомога точніше намалювати  те, що буде казати його напарник,  тобто  зробити  свою копію малюнка.

Вчитель: Чому ж тоді у вас неоднакові малюнки?

Висновок: Не можна довіряти інформації, отриманій лише завдяки одному органу чуття (в даному випадку – слуху). Тоді чому ми довіряємо інформації, яку отримуємо від  співрозмовників у соціальних мережах? Ми не бачимо їх, не відчуваємо  їхньої  реакції,  навіть  не можемо бути  впевненими, що фотографія та реальна людина по той бік екрана будуть схожі. Ми не знаємо, хто саме знаходиться по той бік монітора.

Вправи на формування навичок безпечної поведінки під час обміну фотографіями та особистою  інформацією

Вправа “Таємниця

Всі учасники сідають на стільці. Кожен отримує аркуш паперу та олівець.

Вчитель: Кожен із учасників має певні таємниці і не хоче, щоб вони стали відомі іншим. Напишіть на папері одну таку подію.

Після того, як учасники напишуть, вчитель просить дуже щільно скласти цей папірець, перегнувши  декілька разів, щоб не  було  видно, що саме написано, і покласти його під стілець.

Після цього всім учасникам пропонується пересісти на два стільці вправо, потім на п’ять стільців вліво та ще на три стільці вліво.

Обговорення.

– Що Ви зараз відчуваєте?

– Чи можете ви визначити, під яким стільцем знаходиться ваша таємниця?

Вчитель просить взяти чужий папірець під стільцем, на якому він зараз опинився. Не треба його розгортати!  Учасники лише беруть у руки папірці з чужими таємницями.

Обговорення.

– Що ви відчуваєте тепер? Чи хотіли б ви, щоб зараз хтось прочитав зміст того, що написано на папері, який він тримає у руках? Звісно, ніхто цього не бажає.

Висновок. Досить часто ми розміщуємо у мережі Інтернет інформацію, яка може нас компрометувати або навіть ідентифікувати: повне ім‘я, домашню адресу, телефон, фінансовий статок, місце роботи батьків та інше. Цього не варто робити, інакше ми не будемо почувати себе так, як під час цієї вправи.

Вправа “Мішечок знань”

Вчитель. Напишіть на монетках, які правила безпеки з сьогоднішнього тренінгу Ви взяли для себе.

Учні пишуть правила на монетах і наклеюють на “Мішечок знань”.

Вчитель: Ми сьогодні повторили ще раз, які небезпеки існують в мережі Інтернет. Але на справді їх багато. Кожний ваш крок має бути обдуманим і заздалегідь Ви маєте прогнозувати результат своїх дій. Пам’ятайте: Інтернет – це як азартна гра, чим більше ти ним користуєшся, тим сильніше він тебе затягує.

Залишити відповідь