Текстові об’єкти в Blender та їх властивості
У редакторі Blender можна опрацьовувати не лише геометричні об’єкти, а й текстові.
Для створення текстового об’єкта потрібно вибрати команду Текст в меню кнопки Додати з групи інструментів вибраного режиму.
Створити текстовий об’єкт:
- додати у сцену текстовий 3D-об’єкт (Додати – Текст)
- перейти у Режим редагування
- ввести потрібні символи тексту.
Властивості текстових об’єктів, що притаманні символам і абзацам:
- текст;
- шрифт;
- розмір символів;
- накреслення;
- вирівнювання
Властивості текстових об’єктів, характерні для графічних 3D-об’єктів:
- координати місця розташування;
- кут обертання;
- товщина символів;
- матеріал поверхні та інші.
У Режимі об’єкта можна вибрати текстовий об’єкт і виконати базові операції його перетворення як графічного об’єкта – переміщення, масштабування та обертання.
Після переходу в Режим редагування з’являється текстовий курсор і можна виконувати редагування тексту.
Змінення значень властивостей символів
Шрифт текстового об’єкта, встановлено за замовчуванням, можна змінити на інший для різних накреслень: Звичайний, Жирний, Похилий, Жирний і курсив.
Для форматування текстового об’єкта в Blender використовується вкладка Властивості даних об’єкта в області Властивості. Використовувати її можна як в Режимі редагування, так і в Режимі об’єкта.
Змінити шрифт:
- Виділити текстовий об’єкт.
- Вибрати вкладку Властивості даних об’єкта в області Властивості
- Відкрити групу елементів керування Шрифт.
- Вибрати кнопку Відкрити шрифт у рядку відповідного накреслення.
- Вибрати потрібний шрифт у вікні Перегляд файлу Blender, у якому автоматично відобразяться всі встановлені в операційній системі шрифти (файли з розширенням імені ttf) з прикладами їх накреслення
- Вибрати кнопку Відкрити шрифт.
Змінити накреслення символів:
- Вибрати текстовий об’єкт і перейти в Режим редагування.
- Виділити фрагмент тексту, для якого потрібно змінити накреслення (виділяти за допомогою Shift та клавіш керування курсором (стрілочок)).
- Вибрати в меню кнопки Текст з групи інструментів (в лівому верхньому куті вікна) потрібну команду:
- Перемкнути жирний – для установлення або відмови від напівжирного накреслення;
- Перемкнути курсив – для установлення або відмови від курсивного накреслення;
- Перемкнути Підкреслення – для установлення або відмови від підкресленого накреслення;
- Перемкнути Зменшені Заголовні – для установлення або відмови від накреслення заголовними літерами зменшеного розміру.
Встановити накреслення для нових символів:
- Вибрати текстовий об’єкт і перейти в Режим редагування
- Властивості – вкладка Властивості даних об’єкта – група Шрифт
- Вибрати потрібні кнопки (Жирний, Похилий, Підкреслення, Зменшені заголовні)
- Вибрати текстовий об’єкт
- Ввести символи
Розмістити текст відповідно до кривої:
- Додати криву (Додати – Крива – обрати потрібний варіант)
- Вибрати текстовий об’єкт
- Властивості – вкладка Властивості даних об’єкта – група Шрифт – група Трансформація
- В полі Текст по кривій обрати Піпетку
- В області Структуратор обрати потрібну криву
Колір і текстуру можна застосувати до символів текстового об’єкта так само як і до графічних об’єктів.
Змінення значень властивостей абзаців
Властивості – вкладка Властивості даних об’єкта – група Абзац:
- вирівнювання – горизонтально та вертикально відносно опорної точки текстового об’єкта;
- інтервал – між символами, між словами, між рядками;
- зсув X та Y – зсув символів відносно опорної точки.
Змінення форми символів текстового об’єкта
Додати об’єм літерам текстового об’єкта можна, використовуючи елементи керування групи Геометрія вкладки Властивості даних об’єкта.
Властивості – вкладка Властивості даних об’єкта – група Геометрія:
- Витиснути – змінити товщину літер, внаслідок якої утворюється їх об’єм (схоже на екструдування)
- Глибина – на кутах літер утворюється фаска (скіс), що впливає на ширину літер.
Перетворення текстового об’єкта на графічний
Текстовий об’єкт можна перетворити на графічний. Після цього можна виконувати операції з окремими вершинами, ребрами та гранями.
Перетворити текстовий об’єкт в графічний:
- Переключитися в режим об’єкта.
- Виділити об’єкт.
- Вибрати в меню кнопки Об’єкт – Конвертування – Сіть.
Запитання для самоперевірки
- Як створити текстовий об’єкт у редакторі Blender?
- Які властивості символів та абзаців можна змінювати в текстових об’єктів у редакторі Blender?
- Які властивості, характерні для графічних об’єктів, є у текстових об’єктів у редакторі Blender?
- У якому режимі роботи з об’єктом можна редагувати текст?
- У якому режимі роботи з об’єктом можна опрацьовувати текстовий об’єкт як графічний?
- Як задати та змінити шрифт символів текстового об’єкта?
- Як розмістити символи текстового об’єкта по кривій?
- Як зробити символи текстового об’єкта об’ємними?
- Як перетворити текстовий об’єкт на графічний? З якою метою це роблять?
- Як можна кожну літеру введеного тексту оформити окремим кольором?
Опорний конспект уроку “Текстові об’єкти та їх редагування” за підручником “Інформатика 9 клас”. Й. Я. Ривкінд та інші. 2022 р. п. 2.6 “Текстові об’єкти та їх редагування”, с. 100-107