Текстові об’єкти та їх редагування

Текстові об’єкти в Blender та їх властивості

У редакторі Blender можна опрацьовувати не лише геометричні об’єкти, а й текстові.

Для створення текстового об’єкта потрібно вибрати команду Текст в меню кнопки Додати з групи інструментів вибраного режиму.

Створити текстовий об’єкт:

  1. додати у сцену текстовий 3D-об’єкт (Додати – Текст)
  2. перейти у Режим редагування
  3. ввести потрібні символи тексту.

Властивості текстових об’єктів, що притаманні символам і абзацам:

  • текст;
  • шрифт;
  • розмір символів;
  • накреслення;
  • вирівнювання

Властивості текстових об’єктів, характерні для графічних 3D-об’єктів:

  • координати місця розташування;
  • кут обертання;
  • товщина символів;
  • матеріал поверхні та інші.

У Режимі об’єкта можна вибрати текстовий об’єкт і виконати базові операції його перетворення як графічного об’єкта – переміщення, масштабування та обертання.

Після переходу в Режим редагування з’являється текстовий курсор і можна виконувати редагування тексту.

Змінення значень властивостей символів

Шрифт текстового об’єкта, встановлено за замовчуванням, можна змінити на інший для різних накреслень: Звичайний, Жирний, Похилий, Жирний і курсив.

Для форматування текстового об’єкта в Blender використовується вкладка Властивості даних об’єкта в області Властивості. Використовувати її можна як в Режимі редагування, так і в Режимі об’єкта.

Змінити шрифт:

  1. Виділити текстовий об’єкт.
  2. Вибрати вкладку Властивості даних об’єкта  в області Властивості
  3. Відкрити групу елементів керування Шрифт.
  4. Вибрати кнопку Відкрити шрифт у рядку відповідного накреслення.
  5. Вибрати потрібний шрифт у вікні Перегляд файлу Blender, у якому автоматично відобразяться всі встановлені в операційній системі шрифти (файли з розширенням імені ttf) з прикладами їх накреслення
  6. Вибрати кнопку Відкрити шрифт.

Змінити накреслення символів:

  1. Вибрати текстовий об’єкт і перейти в Режим редагування.
  2. Виділити фрагмент тексту, для якого потрібно змінити накреслення (виділяти за допомогою Shift та клавіш керування курсором (стрілочок)).
  3. Вибрати в меню кнопки Текст з групи інструментів (в лівому верхньому куті вікна) потрібну команду:
  • Перемкнути жирний – для установлення або відмови від напівжирного накреслення;
  • Перемкнути курсив – для установлення або відмови від курсивного накреслення;
  • Перемкнути Підкреслення – для установлення або відмови від підкресленого накреслення;
  • Перемкнути Зменшені Заголовні – для установлення або відмови від накреслення заголовними літерами зменшеного розміру.

Встановити накреслення для нових символів:

  1. Вибрати текстовий об’єкт і перейти в Режим редагування
  2. Властивості – вкладка Властивості даних об’єкта – група Шрифт
  3. Вибрати потрібні кнопки (Жирний, Похилий, Підкреслення, Зменшені заголовні)
  4. Вибрати текстовий об’єкт
  5. Ввести символи

Розмістити текст відповідно до кривої:

  1. Додати криву (Додати – Крива – обрати потрібний варіант)
  2. Вибрати текстовий об’єкт
  3. Властивості – вкладка Властивості даних об’єкта – група Шрифт – група Трансформація
  4. В полі Текст по кривій обрати Піпетку
  5. В області Структуратор обрати потрібну криву

Колір і текстуру можна застосувати до символів текстового об’єкта так само як і до графічних об’єктів.

Змінення значень властивостей абзаців

Властивості – вкладка Властивості даних об’єкта – група Абзац:

  • вирівнювання – горизонтально та вертикально відносно опорної точки текстового об’єкта;
  • інтервал – між символами, між словами, між рядками;
  • зсув та Y – зсув символів відносно опорної точки.

Змінення форми символів текстового об’єкта

Додати об’єм літерам текстового об’єкта можна, використовуючи елементи керування групи Геометрія вкладки Властивості даних об’єкта.

Властивості – вкладка Властивості даних об’єкта – група Геометрія:

  • Витиснути – змінити товщину літер, внаслідок якої утворюється їх об’єм (схоже на екструдування)
  • Глибина – на кутах літер утворюється фаска (скіс), що впливає на ширину літер.

Перетворення текстового об’єкта на графічний

Текстовий об’єкт можна перетворити на графічний. Після цього можна виконувати операції з окремими вершинами, ребрами та гранями.

Перетворити текстовий об’єкт в графічний:

  1. Переключитися в режим об’єкта.
  2. Виділити об’єкт.
  3. Вибрати в меню кнопки Об’єкт – Конвертування – Сіть.

Запитання для самоперевірки

  1. Як створити текстовий об’єкт у редакторі Blender?
  2. Які властивості символів та абзаців можна змінювати в текстових об’єктів у редакторі Blender?
  3. Які властивості, характерні для графічних об’єктів, є у текстових об’єктів у редакторі Blender?
  4. У якому режимі роботи з об’єктом можна редагувати текст?
  5. У якому режимі роботи з об’єктом можна опрацьовувати текстовий об’єкт як графічний?
  6. Як задати та змінити шрифт символів текстового об’єкта?
  7. Як розмістити символи текстового об’єкта по кривій?
  8. Як зробити символи текстового об’єкта об’ємними?
  9. Як перетворити текстовий об’єкт на графічний? З якою метою це роблять?
  10. Як можна кожну літеру введеного тексту оформити окремим кольором?

Опорний конспект уроку “Текстові об’єкти та їх редагування” за підручником “Інформатика 9 клас”. Й. Я. Ривкінд та інші. 2022 р. п. 2.6 “Текстові об’єкти та їх редагування”, с. 100-107

Працюємо з комп’ютером

Залишити відповідь