Поняття тривимірної графіки
Тривимірна графіка, або 3D-графіка, – це розділ комп’ютерної графіки, який вивчає методи та засоби створення зображень просторових об’єктів з використанням комп’ютерних програм.
Просторова модель об’єкта (тривимірна, або 3D-модель) призначена для того, щоб на екрані комп’ютера можна було розглядати деталі об’єкта з різних боків.
Тривимірне моделювання – процес створення 3D-моделей.
3D-зображення – плоскі зображення тривимірних об’єктів, створені на основі просторових моделей.
Особливості 3D-зображень:
- забезпечена просторова перспектива, тіні, відблиски та інші світлові ефекти;
- відтворено особливості поверхонь (шорсткість, нерівність, пухнастість тощо).
3D-анімація – анімоване 3D-зображення, створене з послідовності тривимірних зображень, у якому моделюється рух об’єктів або їхніх частин.
Сфери застосування тривимірного моделювання:
- інженерне проєктування;
- архітектура;
- освіта та наука;
- кінематографія та мультиплікація;
- комп’ютерні ігри;
- 3D-друк та ін.
Класифікація програм тривимірної графіки:
За призначенням:
- для перегляду 3D-моделей:
- “3D-моделі” – стандартний додаток Windows 10;
- Word та PowerPoint з пакета Microsoft Office версії 13 і наступних;
- Веб-додаток Model-Viewer (https://modelviewer.dev).
- для створення 3D-моделей (3D-редактори):
- Blender;
- Paint 3D;
- 3d Builder;
- TinkerCAD (https://www.tinkercad.com);
- ScetchUp (https://scetchup.com).
- для візуалізації (рендерингу) 3D-об’єктів:
- V-Ray;
- RenderMan;
- Sunflow.
За галузями застосування:
- для інженерного проєктування:
- Компас 3D;
- AutoCAD;
- nanoCAD free;
- SolidWorks;
- LEGO Digital Designer;
- для створення архітектурних моделей:
- SketchUp;
- для проєктування меблів, інтер’єру:
- PRO100;
- Sweet Home 3D;
- для кінематографії, мультиплікації:
- Cinema 4D;
- Autodesk Maya;
- Houdini;
- для розробки комп’ютерних ігор:
- Unity;
- універсальні 3D-редактори:
- 3DStudio MAX;
- MODO;
- Blender.
Принципи тривимірного моделювання
3D-модель будується з тривимірних примітивів – об’ємних і плоских геометричних тіл, які отримали узагальнену назву меш (сітка). Кожен тривимірний примітив – елемент мешу – може бути описаний математично.
Основні тривимірні елементи:
- Плоскі – квадрат і коло
- Об’ємні – куб, сфера, циліндр, конус, тор
Поверхня 3D-моделі об’єкта розділяється на невеликі плоскі ділянки – грані, що мають форму багатокутника (переважно трикутники та чотирикутники). Грань обмежена відрізками – ребрами. Кожне ребро має дві вершини.
Перетворення, що можуть виконуватись над елементами 3D-моделі:
- переміщення всього об’єкта або окремих вершин, ребер, граней;
- поворот;
- масштабування (змінення розмірів) та ін.
Основні властивості 3D-моделей:
- кількість вершин, ребер і граней, їх розташування на поверхні моделі;
- види матеріалів, які покривають поверхню.
Запитання для самоперевірки
- Що таке тривимірна графіка?
- З якою метою будують 3D-моделі об’єктів? Які їх основні властивості?
- Що таке 3D-зображення? У чому їх особливість?
- Що таке 3D-анімація? З якою метою її створюють?
- Які галузі використання тривимірного моделювання ви знаєте? Наведіть приклади.
- З якою метою 3D-моделі та 3D-анімація можуть бути використані у навчанні на різних предметах?
- Які існують класифікації програм тривимірної графіки?
- З яких тривимірних примітивів будують 3D-моделі об’єктів?
- З яких елементів складається поверхня 3D-моделі об’єкта?
- Як залежить якість моделювання кривих поверхонь від кількості граней на поверхні 3D-моделі об’єкта? Чим можна пояснити цю залежність?
- Які перетворення можна виконувати з об’єктами мешу?
Опорний конспект уроку “Тривимірна графіка. Класифікація програм для роботи з тривимірною графікою” за підручником “Інформатика 9 клас”. Й. Я. Ривкінд та інші. 2022 р. п. 2.1 “Тривимірна графіка. Принципи тривимірного моделювання”, с. 44-52