Ви зараз переглядаєте Вершини, ребра, грані. Екструдування форми об’єкта

Нагадаємо, що поверхня 3D-моделі об’єкта розділяється на невеликі плоскі ділянки – грані, що мають форму багатокутника (переважно трикутники та чотирикутники). Грань обмежена відрізками – ребрами. Кожне ребро має дві вершини.

Способи змінення форми тривимірних об’єктів:

  • меню останньої операції;
  • інструменти режиму редагування;
  • екструдування форми об’єктів;
  • застосування модифікаторів та інші.

Змінення форми об’єктів з використанням меню останньої операції

Меню останньої операції з’являється у Вікні 3D-огляду після вставлення об’єктів або виконання операцій перетворення та містить інструменти для змінення значень властивостей об’єктів і налаштування операцій.

Для UV-сфери можна указати:

  • кількість кілець, на які поділена поверхня сфери;
  • кількість сегментів у кожному кільці;
  • радіус сфери.

Для конуса можна указати:

  • кількість точок, що визначають його основу;
  • висоту конуса;
  • радіуси його основ.

Якщо радіус верхньої основи (Радіус 2) відрізнятиметься від 0, то буде утворено зрізаний конус.

Якщо зменшити кількість вершин, то буде утворено піраміду або зрізану піраміду.

Змінення форми об’єктів у режимі редагування

Для виконання операцій з гранями, ребрами та вершинами об’єкта потрібно перейти у Режим Редагування об’єкта.

За допомогою клавіші Tab можна швидко перемикнутися між Режимом Об’єкта і Режимом Редагування об’єкта.

Вибір елементів поверхні об’єкта для їх опрацювання здійснюється інструментами вибраного режиму – кнопками Вибір вершинВибір реберВибір граней.

Виділені елементи поверхні об’єктів можна переміщувати, масштабувати та обертати, використовуючи ті самі інструменти та «гарячі» клавіші, що і для цілих об’єктів, а також видаляти наявні та створювати нові елементи.

Способи виділення кількох елементів поверхні об’єкта:

  • довільне виділення – утримувати Shift;
  • виділення підряд – утримувати Ctrl;
  • виділення всіх вершин або ребер, що лежать в одній площині – виділити перший з елементів, утримуючи Alt виділити ще один з елементів;
  • виділити всі елементи – клавіша A.

Створити нову грань:

  • Виділити не менше трьох вершин;
  • Натиснути клавішу F, або в меню кнопки Вершина – Нове Ребро/Грань з Вершин.

Видалити елемент поверхні (вершини, ребра, грані):

  • виділити елемент;
  • Delete;
  • у меню, що з’явилось, вибрати елемент, який потрібно видалити.

Екструдування форми об’єктів

Екструдування – це процес змінення форми об’єкта шляхом видавлювання окремих елементів його поверхні з утворенням нових вершин, ребер і граней.

Для виконання екструдування слід:

  1. В режимі редагування виділити елементи поверхні об’єкта, які потрібно екструдувати.
  2. Вибрати кнопку Видавити регіон .
  3. Перетягнути маркер жовтого кольору для видавлювання в напрямку жовтої лінії або перемістити область усередині білого кола для вільного видавлювання елементів у будь-якому напрямку.
  4. Продовжити екструдування.
  5. Вибрати інший інструмент або вільну точку Вікна 3D-огляду.

Екструдування за допомогою клавіши E:

  1. В режимі редагування виділити елементи поверхні об’єкта, які потрібно екструдувати.
  2. Натиснути E.
  3. Перемістити вказівник у потрібну сторону та клацнути ЛКМ, щоб зафіксувати зміни.

Поділ граней об’єкта

Спосіб поділуОписПриклад
Команда Поділити контекстного меню виділеної граніВиділена грань поділяється лініями, паралельними ребрам, на рівні частини.

Кількість ліній поділу можна установити в меню останньої операції

Інструмент
Вставити грані
Утворюється грань, сторони якої паралельні ребрам виділеної грані, та ще кілька граней, у яких одне з ребер є ребром початкової грані, а протилежне – ребром нової грані.

Виконується шляхом перетягування жовтого маркера

«Гаряча» клавіша І (англійська)Аналогічно до попереднього способу, але виконується переміщенням курсора та натисканням лівої кнопки миші для завершення операції
Інструмент
Замкнутий розріз

«Розрізає» об’єкт на дві частини, поділяючи всі грані, через які проходитиме розріз. Для виконання:
  1. Перемістити вказівник для вибору напрямку розрізу.
  2. Натиснути ліву кнопку миші та перемістити вказівник на потрібне місце розрізу.
  3. Відпустити ліву кнопку миші.
  4. Вибрати інший інструмент для завершення роботи з інструментом Замкнутий розріз

Жовта лінія задає напрямок розрізу.

Чорна та помаранчева лінії – раніше створені місця розрізу.

Інструмент
Ніж
Користувач указує вершини ламаної, по яких відбудеться «розрізання» грані.

Після завершення побудови ламаної та натискання клавіші Enter грань поділяється на частини, визначені ламаною та вершинами початкової грані

Інструмент
Фаска
Комбінація екструдування виділеної грані з одночасним її масштабуванням (зменшенням). Якщо виділено всі грані об’єкта, то під час перетягування жовтого маркера «зрізаються» ребра та кути об’єкта, утворюючи ефект скосу (фаски).

Використання модифікаторів

Модифікатори – це інструменти для виконання комплексу операцій з перетворення об’єктів.

Кожен модифікатор має своє ім’я та набір властивостей, значення яких уточнюють особливості виконання перетворень.

Популярні модифікатори

Дзеркалення

Опис. Створює симетричну копію половини моделі відносно потрібної площини.

Основні властивості. Указати, відносно яких осей, площин або інших об’єктів потрібно відзеркалити об’єкт.

Масив

Опис. Створює копії об’єкта, розташовані на однаковій відстані один від одного.

Властивості. Указати, скільки копій об’єкта потрібно створити та інші.

Застосування модифікатора:

  1. Виділити об’єкт
  2. Вибрати вкладку Модифікатори в області Властивості.
  3. Відкрити список Додати модифікатор
  4. Вибрати ім’я потрібного модифікатора.
  5. Установити значення властивостей модифікатора на його панелі налаштувань.
  6. Перейти в режим об’єкта, якщо встановлено інший режим.
  7. Підтвердити застосування модифікатора, вибравши в панелі налаштувань модифікатора кнопку та команду Застосувати

Запитання для самоперевірки

  1. Якими способами можна зміни форму тривимірних примітивів?
  2. Коли з’являється меню останньої операції? Для чого воно призначене? Які особливості цього меню?
  3. Чим відрізняється опрацювання об’єктів у режимі об’єкта та в режимі редагування? Як перемикнутися між цими режимами?
  4. Які операції з вершинами, ребрами та гранями можна виконувати в режимі редагування? Як виконати ці операції?
  5. У чому полягає операція екструдування? Якими способами її можна виконувати?
  6. У чому схожість і відмінність операцій переміщення та екструдування граней об’єкта?
  7. Якими способами можна виконати поділ граней на частини? Які інструменти використовують у кожному з цих способів?
  8. У чому схожість і відмінність використання інструментів Замкнутий розріз і Ніж ?
  9. У чому схожість і відмінність використання інструментів Видавити регіон і Фаска ?
  10. Що таке модифікатори? Як застосувати модифікатор до об’єкта?

Опорний конспект уроку “Екструдування форми об’єкта. Вершини, ребра, грані” за підручником “Інформатика 9 клас”. Й. Я. Ривкінд та інші. 2022 р. п. 2.4 “Змінення форми тривимірних об’єктів”, с. 77-89

Працюємо з комп’ютером

Завдання 1

Завдання 2

Завдання 3

Завдання 4

Відеоурок “Екструдування форми об’єкта. Вершини, ребра, грані” в програмі Blender 2.80-3.3

В даному відеоуроці продемонстровано створення голови слона.

Серед використаних прийомів:

  • робота з гранями: видалення, створення, екструдування;
  • робота з вершинами: переміщення;
  • використання модифікаторів: поділ поверхні (згладжування), дзеркалення.

Залишити відповідь