Ви зараз переглядаєте Графічні текстури

Матеріали в Blender

У тривимірній графіці передбачається, що поверхня кожного об’єкта вкрита деяким матеріалом.

Властивості матеріалів у 3D-графіці:

  • ім’я;
  • колір або малюнок;
  • коефіцієнт прозорості;
  • віддзеркалювання;
  • коефіцієнт відбиття світла;
  • коефіцієнт металевого відблиску та ін.

Примітиви, які додаються на сцену під час створення моделі, не мають матеріалів.

Створити матеріал для виділеного об’єкта та змінити значення властивостей матеріалу можна на вкладці Властивості матеріалів (червоний м’ячик) області Властивості.

Для об’єктів можна додавати будь-яку кількість матеріалів, встановлюючи для кожного з них потрібні властивості.

Матеріал, створений для одного об’єкта, можна застосовувати до інших об’єктів.

Накладання текстур

Крім кольорів, для надання об’єктам реалістичного вигляду застосовуються текстури.

Текстура – зображення, що “накладається” на поверхню 3D-моделі для створення ефекту певних властивостей матеріалу (мармуру, дерева, металу та ін.).

Редактор Blender має вбудований набір графічних текстур, також у ньому можна використати як текстуру будь-яке растрове графічне зображення.

Текстура призначається матеріалу виділеного об’єкта як значення властивості Базовий Колір у режимі Shading. Розміщення та розмір зображення текстури на поверхні об’єкта можна змінювати.

Додавання текстури до матеріалу:

  1. Перейти в режим Shading (рядок головного меню)
  2. Вибрати у верхній частині Редактора відтінювачів (область нижче вікна 3D-огляду) кнопку Додати.
  3. Вибрати в пункті меню Текстура один з варіантів текстури.
  4. Перемістити вказівник так, щоб утворений блок текстури розмістився поруч з блоком Принципове BSDF.
  5. Клацнути лівою кнопкою миші для фіксації положення блока.
  6. Навести вказівник на жовтий вузол Колір на блоці текстури, якщо цей вузол існує, і, натиснувши ліву кнопку миші, протягнути лінію до жовтого вузла Базовий Колір блока Принципове BSDF.
  7. Зробити активним прапорець Вжити вузли у верхній частині Редактора відтінювачів.

Відмовитись від вибраної текстури:

  • ПКМ на блок текстури – Видалити

Установити як текстуру зображення з графічного файлу:

  1. Кнопка Додати – Текстура – Текстура з зображення
  2. Зафіксувати положення блока Текстура з зображення в області Редактора відтінювачів.
  3. Вибрати в блоці Текстура з зображення кнопку Відкрити.
  4. Вибрати потрібний графічний файл
  5. З’єднати вузол Колір блока текстури з вузлом Базовий Колір блока Принципове BSDF.

Змінити розміщення та розмір зображення текстури на поверхні об’єкта:

  1. Кнопка Додати – Вектор – Розкладання.
  2. З’єднати вузли Вектор блоків текстури та Розкладання.
  3. Кнопка Додати – Ввід – Координати текстури.
  4. З’єднати вузли UV блока Координати текстури та Вектор блока Розкладання.
  5. Змінити значення в полях блока Розкладання:
    • у групах Розташування та Обертання – для змінення положення зображення;
    • у групі Масштаб – для змінення розміру зображення.

У Вікні 3D-огляду для відображення текстури потрібно увімкнути режим перегляду об’єктів Передогляд Матеріалу або Рендерене (у правому верхньому куті вікна).

Запитання для самоперевірки

  1. Яке призначення матеріалів у редакторі Blender?
  2. Як створити матеріал для поверхні об’єкта?
  3. Які властивості є у матеріалів? Опишіть їх.
  4. Як задати колір матеріалу?
  5. З якою метою використовуються текстури в тривимірній графіці?
  6. Як призначити матеріалу текстуру?
  7. Як використати зображення з графічного файлу як текстуру до матеріалу?
  8. Як змінити на поверхні об’єкта розмір і положення зображення, вибраного для текстури?
  9. Як залежить, на ваш погляд, швидкість рендерингу від матеріалів, застосованих до об’єктів моделі (матеріал за замовчуванням, матеріал з кольором, матеріал з текстурою)? Чим це можна пояснити?

Опорний конспект уроку “Графічні текстури” за підручником “Інформатика 9 клас”. Й. Я. Ривкінд та інші. 2022 р. п. 2.5 “Матеріали та графічні текстури”, с. 90-99

Працюємо з комп’ютером

Завдання 1

Завдання 2

Завдання 3

Орнамент для виконання завдання

Завдання

Завдання 1. Створити 3D моделі Юпітера, Марса, Землі, Місяця, Меркурія.

Зображення текстур поверхонь планет знайти в Інтернеті.

Завдання 2. Накласти різні текстури на різні об’єкти: куб, циліндр, конус, тор.

Залишити відповідь