Ви зараз переглядаєте Групування, вирівнювання, копіювання та клонування об’єктів. Рендеринг тривимірної сцени

Групування, вирівнювання, копіювання та клонування об’єктів в програмі Blender 2.80-3.3

Для виділення, групування об’єктів, додавання, вилучення та переміщення їх з груп, копіювання та клонування програма Blender надає декілька інструментів:

  • Команди меню Об’єкт;
  • Контекстне меню;
  • “Гарячі” клавіші;
  • Панель Структуратор

Копіювання та дублювання об’єктів

Об’єкти в редакторі Blender можна копіювати та дублювати. Копіювання виділеного об’єкта виконується аналогічно цій операції в інших програмах. Під час операції дублювання відбувається одночасно і створення копії, і її розміщення на сцені.

Копіювання об’єктів:

  1. Виділити об’єкт/об’єкти;
  2. Об’єкт – Копіювати об’єкти (Ctrl+C)
  3. Об’єкт – Вставити об’єкти (Ctrl+V)
  4. Перемістити об’єкт в потрібну точку.
  5. Клацнути ЛКМ.

Дублювання (клонування ) об’єктів на відміну від копіювання одразу створює копію об’єкта, яку одразу ж можна перемістити в потрібне місце.

Види дублювання:

  • звичайне – дублікат є самостійним об’єктом і не залежить від батьківського об’єкта (окрім матеріалів);
  • пов’язане – створена копія залежить від батьківського об’єкта: при зміні геометрії батьківського об’єкта, геометрія клону змінюється пропорційно. При чому змінити можна геометрію лише батьківського об’єкта. Незалежними залишаються блоки даних про положення, обертання та розміри об’єкта.

Якщо до об’єкта застосовано команду “Дублювати пов’язано”, то створена копія буде змінювати свою форму одночасно зі зміненням форми початкового об’єкта в таких випадках:

  • під час додавання нових граней;
  • під час змінення положення вершин.

Дублювати об’єкт:

  1. Виділити об’єкт.
  2. Контекстне меню – Дублювати об’єкти (Shift+D).
  3. Перемістити об’єкт в потрібну точку.
  4. Клацнути ЛКМ.

Дублювати об’єкт пов’язано:

  1. Виділити об’єкт.
  2. Контекстне меню – Дублювати пов’язано (Alt+D).
  3. Перемістити об’єкт в потрібну точку.
  4. Клацнути ЛКМ.

Виділення групи об’єктів

Групу об’єктів можна виділити різними способами для одночасного виконання з ними операцій перетворення.

Виділити один об’єкт:

  •  Клацнути на об’єкт лівою кнопкою миші (ЛКМ)

Або

  • Клацнути на ім’я об’єкта в панелі Структуратор

Виділити декілька сусідніх об’єктів:

  • Виділити об’єкти на сцені протягуванням (рамочкою) ;

Або

  • Виділити об’єкти протягуванням в панелі Структуратор.

Виділити декілька НЕсусідніх об’єктів:

  • Клацнути на кожен потрібний об’єкт на сцені, утримуючи натиснутою клавішу Shift;

Або

  • Клацнути на кожен потрібний об’єкт на панелі Структуратор, утримуючи натиснутою клавішу Shift.

Виділити всі об’єкти сцени:

  • Натиснути клавішу A (англійська).
Спосіб виділенняВикористання клавіші
Виділити всі об’єкти сцениA (англійська)
Вибрати об’єкти по одному на сценіутримувати Shift
Вибрати групу об’єктів по одному в області Структураторутримувати Ctrl
Вибрати групу сусідніх об’єктів в області Структураторутримувати Shift

Споріднення об’єктів

Об’єкти на сцені можна згрупувати, задавши для групи об’єктів батьківський об’єкт, що робить ці об’єкти спорідненими. З усіма спорідненими об’єктами одночасно можна виконувати операції перетворення, якщо виділити лише батьківський об’єкт. Усі споріднені об’єкти залишаються незалежними для виконання перетворень з ними та змінення значень їх властивостей.

Створення групи споріднених об’єктів:

  1. Виділити об’єкти, які потрібно зробити спорідненими. Останнім потрібно виділити об’єкт, який вважатиметься батьківським.
  2. Вибрати кнопку Об’єкт у групі інструментів.
  3. Виконати Приріднення – Об’єкт.

Вивести об’єкт з групи споріднених об’єктів:

  1. Виділити об’єкт
  2. Приріднення – Зчистити предка

Об’єднання групи об’єктів в один

  • Кілька об’єктів можна об’єднати в один, якщо при подальшому опрацюванні моделі їх взаємне розташування та значення властивостей окремих з цих об’єктів не повинні змінюватися.
  • Після об’єднання кількох об’єктів утворюється один об’єкт, частини якого перестають бути окремими об’єктами.
  • Після об’єднання кількох об’єктів в один змінити значення властивостей окремих з цих об’єктів неможливо.

Об’єднати групу об’єктів в один:

  1. Виділити групу об’єктів
  2. Об’єкт – Сполучення

Групування об’єктів

  • Групи об’єктів в програмі Blender називаються колекціями.
  • Групування об’єктів здійснюється безвідносно до будь-якого виду відношень між ними.
  • Групування використовується для логічного організування вашої сцени або полегшення створення прикріплення або зв’язування між файлами або сценами.
  • Команди для роботи з групами об’єктів знаходяться в меню Об’єкт – Колекція (Object – Group).
  • Також для роботи з групами зручно користуватись панеллю Структуратор.
  • Один об’єкт може входити до складу декількох груп.
  • Об’єкти можна додавати до груп, видаляти з груп, переміщувати з одніє групи в іншу.
  • На відміну від векторного редактора, всю групу об’єктів не можна виділити, просто клацнувши на одному з об’єктів групи.

Створиту групу об’єктів:

  1. Клацнути правою кнопкою миші (ПКМ) в порожньому місці панелі Структуратор;
  2. В контекстному меню вибрати команду Нова колекція.

Перейменувати групу об’єктів:

  1. В панелі Структуратор двічі клацнути лівою кнопкою миші (2ЛКМ) на назву колекції;
  2. Введіть нове ім’я колекції;
  3. Натиснути Enter, або клацнути в порожньому місці.

Додати об’єкт до існуючої групи:

  1. Виділити об’єкт.
  2. Об’єкт – Колекція – Пов’язати у колекцію (Shift+M).
  3. У списку, що з’явився, обрати потрібну колекцію.

Або

  • В панелі Структуратор перетягнути назву потрібного об’єкта на назву відповідної колекції.

Додати об’єкт до нової групи:

  1. Виділити об’єкти;
  2. Натиснути Shift+M;
  3. У списку, що з’явився, обрати + New Collection;
  4. Увести ім’я нової колекції;
  5. Клацнути на кнопку Гаразд.

Виділити елементи однієї групи:

  1. Виділити один з об’єктів групи.
  2. Вибір –  Вибрати згруповане – Колекція  (Object – Select Grouped – Group) (Shift + G).
  3. Якщо виділений об’єкт належить декільком групам – з’явиться список груп, серед яких обрати потрібну.

Видалення об’єктів із груп

Якщо з групи видалити об’єкти, які більше не належать жодній з груп – ці об’єкти буде видалено.

  1. Виділити об’єкт/об’єкти групи;
  2. Об’єкт (Object) – Колекція (Group) – Обрати потрібну команду:
    •  Видалити з однієї групи (Ctrl+Alt+G) – Remove From Collection
    • У списку, що з’явиться, обрати колекцію, з якої потрібно видалити об’єкт.

Або

    •  Видалити з усіх груп (Shift+Ctrl+Alt+G) – Remove From All Collections (фактично, видалення об’єкта).

Перемістити об’єкт в іншу групу:

  1. Виділити об’єкт/об’єкти групи;
  2. Об’єкт (Object) – Колекція (Group) – Перемістити у Колекцію (M)
  3. У списку, що з’явився, обрати колекцію, в яку потрібно перемістити об’єкт.

Вирівнювання об’єктів

Вирівнювання об’єктів використовується для більш точного їх розміщення.

У редакторі Blender можна виконати операції вирівнювання можна відносно наступних об’єктів:

  • ліній сітки;
  • 3D-курсора;
  • інших об’єктів.

Вирівняти об’єкт:

  1. Виділити об’єкт
  2. Об’єкт – Підхоп
    1. Вибрання до сітки
    2. Вибрання до Курсора
    3. Вибрання до Активного

Вирівнювання об’єктів відносно ліній сітки:

  1. Виділити об’єкт/об’єкти;
  2. Об’єкт – Підхоп – Selection to Grid;
  3. Об’єкт розміститься по центру відносно найближчих ліній сітки по всіх осях.

Вирівнювання об’єктів відносно 3D-курсора

3D-курсор – це коле з хрестиком, що за замовчуванням знаходиться на перетині вісей X, Y, Z. 3D-курсор можна переміщувати. За допомогою 3D-курсора можна вказувати місце появи нового об’єкта, або місце для вирівнювання існуючих об’єктів.

  1. Виділити об’єкт/об’єкти;
  2. Об’єкт – Підхоп – Selection to Cursor
  3. Об’єкт переміститься в місце знаходження 3D-курсора таким чином, що центр об’єкта буде співпадати з центром 3D-курсора.

Вирівнювання об’єктів відносно центру інших об’єктів

  1. Виділити об’єкт/об’єкти, які потрібно вирівняти;
  2. Додати до виділення об’єкт, відносно центру якого потрібно вирівняти виділені об’єкти;
  3. Об’єкт – Підхоп – Selection to Active
  4. Об’єкт переміститься таким чином, що його центр буде співпадати з центром останнього виділеного об’єкта.

Підготовка до рендерингу

Рендеринг – операція вимальовування вигляду моделі при погляді на неї через об’єктив камери.

Підготувати до рендерингу тривимірну сцену:

  1. вибрати положення камери;
  2. вибрати фокусну відстань камери;
  3. вибрати розміщення джерел світла;
  4. вибрати потужність джерел світла.

Змінити положення камери:

  1. Переключитися на вигляд сцени через об’єктив камери.
  2. Вибрати об’єкт Camera в області Структуратор.
  3. Вибрати вкладку Властивості Даних Об’єкта (Object Data Properties) в області Властивості.
  4. Змінити значення в полях Фокусна відстаньЗсув по ХЗсув по Y для отримання коректного зображення в кадрі.

Змінити освітлення сцени:

  1. Переключитися на вигляд сцени через об’єктив камери.
  2. Вибрати об’єкт Light в області Структуратор.
  3. Перемістити джерело світла в потрібне місце сцени.
  4. Вибрати вкладку Властивості Даних Об’єкта (Object Data Properties) в області Властивості.
  5. Змінити значення в полі Степінь.

Рендеринг тривимірної сцени

Виконати рендеринг:

  • Рендер – Рендер зображення (F12)

Збереження тривимірного зображення створеної 3D-моделі виконується у вікні Рендер Blender після виконання рендерингу тривимірної сцени.

Зберегти у графічному файлі тривимірне зображення 3D-моделі:

  1. Виконати рендеринг
  2. У вікні Рендер Blender виконати “Зображення – Зберегти”
  3. Вибрати формат файлу та увести ім’я файлу
  4. Вибрати кнопку “Зберегти зображення…”

Запитання для самоперевірки

  1. Якими способами можна створити копію об’єкта в редакторі Blender? Для чого це робити?
  2. У чому особливості операції дублювання об’єктів? Як вона виконується?
  3. Якими способами можна виділити групу об’єктів у редакторі Blender? Які операції можна виконати з групою об’єктів?
  4. У чому полягає операція створення групи споріднених об’єктів? Як вона виконується?
  5. У чому полягає операція об’єднання об’єктів в один? Як об’єднати кілька об’єктів в один?
  6. Які переваги та недоліки має кожен зі способів групування об’єктів?
  7. Відносно яких об’єктів можуть бути вирівняні елементи просторової моделі у Вікні 3D-огляду? Як виконати вирівнювання об’єктів?
  8. Які дії потрібно виконувати для підготовки до рендерингу тривимірної сцени?
  9. Як виконати рендеринг? Які операції можна виконувати з зображенням, отриманим у результаті рендерингу, а які – не можна?
  10. Як зберегти у графічному файлі тривимірне зображення 3D-моделі?

Опорний конспект уроку “Групування, вирівнювання, копіювання та клонування об’єктів. Рендеринг тривимірної сцени” за підручником “Інформатика 9 клас”. Й. Я. Ривкінд та інші. 2022 р. п. 2.3 “Робота з групами об’єктів. Рендеринг тривимірної сцени”, с. 66-76

Працюємо з комп’ютером

Завдання

Залишити відповідь