Навігація, створення та операції з об’єктами в програмі Blender 2.80-2.90
Початок роботи з редактором 3D-графіки Blender
Blender – це багатоплатформний універсальний редактор 3D-графіки, у якому можна створювати 3D-моделі, редагувати та переглядати їх, використовувати матеріали та текстури для оформлення поверхонь моделей, виконувати рендеринг моделей для отримання 3D-зображень, створювати тривимірну анімацію та інше.
Завантажити Blender з офіційного сайту
Blender 2.69 (для старих ПК, Windows 7)
Blender – остання версія (для нових ПК)
Установити українську мову інтерфейсу в Blender:
- Edit – Preferences
- Вкладка Interface
- Група Translation
- В списку Language обрати Ukranian (Український)
- Нижче відмітити прапорці: Tooltips (Підказки), Interface (Інтерфейс), New Data (Нові Дані)
Основні елементи керування вікна Blender:
- Рядок заголовка
- Головне меню
- Область Вікно 3D–огляду
- Область Структуратор
- Область Властивості
- Область Шкала часу
- Рядок стану
У Вікні 3D-огляду редактора Blender зображено координатну площину ХОY з осями координат ОХ та ОY. Координатна вісь OZ проходить через початок координат площини ХОY перпендикулярно до неї. Щоб однозначно визначити положення будь-якої точки в просторі, потрібно задати її координати по кожній з осей ОХ, ОY і ОZ.
Простір, що відображається у Вікні 3D-огляду, називають сценою. На сцені відбувається побудова 3D-моделі з тривимірних примітивів. Імена об’єктів відображаються в області Структуратор. Значення властивостей вибраного об’єкта відображаються та можуть бути змінені в області Властивості.
Додавання тривимірних примітивів (Mesh) в Blender
- Додати – Сіть – Обрати потрібний об’єкт (Add – Mesh)
- Shift+A – Сіть – Обрати потрібний об’єкт ( Shift+A – Mesh)
Кожен тривимірний примітив має опорну точку, яка розміщена в центрі об’єкта. Після вставлення на сцену опорна точка об’єкта розміщується в точці, позначеній 3D-курсором.
Виконання операцій перетворення над об’єктами в Blender
З об’єктами у редакторі Blender можна виконувати операції перетворення:
- Переміщення (Move);
- Обертання (Rotate);
- Масштабування (Scale).
Перед виконанням операцій перетворення об’єкт потрібно виділити.
Способи виконання операцій перетворення над об’єктами в Blender:
- інструменти перетворення (в лівому верхньому куті вікна);
- Вкладка Трансформація в області Властивості (натиснути N – швидкий виклик панелі Трансформація);
- “Гарячі” клавіші:
- G – переміщення;
- R – обертання;
- S – масштабування;
- G, X – переміщення по вісі X;
- G, Y – переміщення по вісі Y і так далі;
- G, X, 2 – переміщення об’єкта по вісі X на 2 m;
- G, Shift+X – переміщення по всіх осях, крім осі X;
- К, X, 2 – обертання об’єкта по осі X на 2 градуси;
- S, 2 – збільшення масштабу об’єкта у 2 рази.
Дублювати об’єкт
- Об’єкт – Дублювати об’єкти (Shift+D) (Object – Duplicate Objects).
Згладжування об’єкта:
- ПКМ на об’єкті – Згладжене тонування (Shade Smooth);
- В панелі праворуч обрати Object Data Properties (зелена кнопка, трикутник);
- Відкрити список Нормалі (Normals);
- Встановити прапорець Автозгладжування (Auto Smooth).
Змінити колір об’єкта:
- Вибрати об’єкт;
- В панелі праворуч обрати Materials Properties (червоний “м’ячик”);
- Кнопка Вжити вузли (Use Nodes);
- Основний колір (Base Color);
- Обрати колір.
Принципи тривимірної навігації в Blender
Операції тривимірної навігації:
- змінення масштабу відображення;
- змінення точки перегляду;
- змінення способу подання виду сцени у Вікні 3D-огляду.
Вигляд сцени можна перемикати між перспективною та ортогональною проєкціями та дивитися на сцену уздовж координатних осей перпендикулярно до координатних площин.
Інструменти тривимірної навігації:
- Мишка;
- Клавіатура;
- Інструмент гізмо (кольорові кружечки в правому верхньому куті сцени);
- Інструменти Масштаб, Рука, Перемкнути огляд камери, Перемкнути між перспективною та ортогональною проєкціями поточного вигляду (знаходяться під інструментом гізмо)
Використання мишка та клавіатури
- Обертання 3D-простору – утримуючи коліщатко миші перемістити мишу;
- Переміщення 3D-простору – утримуючи Shift та коліщатко миші перемістити мишу;
- Збільшити/зменшити масштаб – коліщатко миші;
- Home – автоматично підібрати масштаб, щоб було видно всі об’єкти сцени;
- Delete – видалити обраний об’єкт.
Використання цифрової клавіатури
- 0 – вигляд об’єкта з камери.
- 1 – вигляд об’єкта спереду.
- Ctrl+1 – вигляд об’єкта позаду.
- 3 – вигляд об’єкта справа.
- Ctrl+3 – вигляд об’єкта зліва.
- 5 – перемикання між 2 режимами проєкцій:
- Перспективна (об’єкти виглядають об’ємними, більш природними);
- Ортогональна (об’єкти виглядають дещо плоскими).
- 7 – вигляд об’єкта згори.
- Ctrl+7 – вигляд об’єкта знизу.
- 2, 4, 6, 8 – (Клавіші зі стрілочками) вигляд об’єкта із різних боків.
- 9 – обертання сцени на 1800.
- / – приховати/відобразити всі об’єкти, крім виділеного.
- +/– – збільшити/зменшити масштаб.
Збільшення масштабу для окремого об’єкту:
- обрати об’єкт;
- . (крапка) на цифровій клавіатурі.
Емуляція Цифрової клавіатури та коліщатка миші (у випадку роботи за ноутбуком):
- Редагувати – Уподобання (Edit – Preferences);
- Вкладка Ввід (Input);
- Відмітити прапорець Емулювати дод. клавіші (Emulate Numpad);
- Відмітити прапорець Емулювати 3-кнопкову мишу (Emulate 3 Button Mouse).
Тепер цифри в верхньому ряду клавіатури виконуватимуть функції клавіш цифрової клавіатури.
Замість коліщатка потрібно натискати ліву кнопку миші, утримуючи натиснутою клавішу Alt.
Збереження проєкту
Створену тривимірну модель можна зберегти у файлі проєкту з розширенням імені blend.
- Файл – Зберегти
- Відкрити папку для збереження
- Увести ім’я файлу
- Зберегти файл Blender
Запитання для самоперевірки
- Які об’єкти містяться у Вікні 3D-огляду редактора Blender після його запуску?
- Як уставити на сцену тривимірний примітив?
- Як називається та для чого призначений об’єкт ? Як змінити його положення на сцені?
- Які операції перетворення можуть бути виконані з об’єктами на сцені? Якими способами їх можна виконати?
- Які операції тривимірної навігації можуть бути виконані у Вікні 3D-огляду? Якими способами їх можна виконати?
- Як можна побачити вигляд сцени через об’єктив камери?
- У яких проєкціях можна переглядати вид сцени? Якими способами можна перемикати вид сцени?
- Як зберегти проєкт, що містить тривимірну модель?
- З яких етапів складається процес отримання тривимірного зображення?
- Що є спільного та чим відрізняються прийоми роботи з графічними редакторами растрової, векторної графіки та редактора 3D-графіки Blender?
Опорний конспект уроку “Принципи тривимірної навігації. Додавання тривимірних примітивів. Переміщення, масштабування, обертання, об’єктів” за підручником “Інформатика 9 клас”. Й. Я. Ривкінд та інші. 2022 р. п. 2.2 “Редактор 3D-графіки Blender. Вставлення тривимірних примітивів. Принципи тривимірної навігації”, с. 53-65