Ви зараз переглядаєте Принципи тривимірної навігації. Переміщення, масштабування, обертання, об’єктів

Навігація, створення та операції з об’єктами в програмі Blender 2.80-2.90

Початок роботи з редактором 3D-графіки Blender

Blender – це багатоплатформний універсальний редактор 3D-графіки, у якому можна створювати 3D-моделі, редагувати та переглядати їх, використовувати матеріали та текстури для оформлення поверхонь моделей, виконувати рендеринг моделей для отримання 3D-зображень, створювати тривимірну анімацію та інше.

Завантажити Blender з офіційного сайту

Blender 2.69 (для старих ПК, Windows 7)

Завантажити

Blender – остання версія (для нових ПК)

Завантажити

Установити українську мову інтерфейсу в Blender:

  1. Edit – Preferences
  2. Вкладка Interface
  3. Група Translation
  4. В списку Language обрати Ukranian (Український)
  5. Нижче відмітити прапорці: Tooltips (Підказки), Interface (Інтерфейс), New Data (Нові Дані)

Основні елементи керування вікна Blender:

  • Рядок заголовка
  • Головне меню
  • Область Вікно 3Dогляду
  • Область Структуратор
  • Область Властивості
  • Область Шкала часу
  • Рядок стану

У Вікні 3D-огляду редактора Blender зображено координатну площину ХОY з осями координат ОХ та ОY. Координатна вісь OZ проходить через початок координат площини ХОY перпендикулярно до неї. Щоб однозначно визначити положення будь-якої точки в просторі, потрібно задати її координати по кожній з осей ОХОY і ОZ.

Простір, що відображається у Вікні 3D-огляду, називають сценою. На сцені відбувається побудова 3D-моделі з тривимірних примітивів. Імена об’єктів відображаються в області Структуратор. Значення властивостей вибраного об’єкта відображаються та можуть бути змінені в області Властивості.

Додавання тривимірних примітивів (Mesh) в Blender

  • Додати – Сіть – Обрати потрібний об’єкт (Add – Mesh)
  • Shift+A – Сіть – Обрати потрібний об’єкт ( Shift+A – Mesh)

Кожен тривимірний примітив має опорну точку, яка розміщена в центрі об’єкта. Після вставлення на сцену опорна точка об’єкта розміщується в точці, позначеній 3D-курсором.

Виконання операцій перетворення над об’єктами в Blender

З об’єктами у редакторі Blender можна виконувати операції перетворення:

  • Переміщення (Move);
  • Обертання (Rotate);
  • Масштабування (Scale).

Перед виконанням операцій перетворення об’єкт потрібно виділити.

Способи виконання операцій перетворення над об’єктами в Blender:

  • інструменти перетворення (в лівому верхньому куті вікна);
  • Вкладка Трансформація в області Властивості (натиснути N – швидкий виклик панелі Трансформація);
  • “Гарячі” клавіші:
    • G – переміщення;
    • R – обертання;
    • S – масштабування;
    • GX – переміщення по вісі X;
    • GY – переміщення по вісі Y і так далі;
    • G, X, 2 – переміщення об’єкта по вісі X на 2 m;
    • G, Shift+X – переміщення по всіх осях, крім осі X;
    • К, X, 2 – обертання об’єкта по осі X на 2 градуси;
    • S, 2 – збільшення масштабу об’єкта у 2 рази.

Дублювати об’єкт

  • Об’єкт – Дублювати об’єкти (Shift+D) (Object – Duplicate Objects).

Згладжування об’єкта:

  1. ПКМ на об’єкті – Згладжене тонування (Shade Smooth);
  2. В панелі праворуч обрати Object Data Properties (зелена кнопка, трикутник);
  3. Відкрити список Нормалі (Normals);
  4. Встановити прапорець Автозгладжування (Auto Smooth).

Змінити колір об’єкта:

  1. Вибрати об’єкт;
  2. В панелі праворуч обрати Materials Properties (червоний “м’ячик”);
  3. Кнопка Вжити вузли (Use Nodes);
  4. Основний колір (Base Color);
  5. Обрати колір.

Принципи тривимірної навігації в Blender

Операції тривимірної навігації:

  • змінення масштабу відображення;
  • змінення точки перегляду;
  • змінення способу подання виду сцени у Вікні 3D-огляду.

Вигляд сцени можна перемикати між перспективною та ортогональною проєкціями та дивитися на сцену уздовж координатних осей перпендикулярно до координатних площин.

Інструменти тривимірної навігації:

  • Мишка;
  • Клавіатура;
  • Інструмент гізмо (кольорові кружечки в правому верхньому куті сцени);
  • Інструменти Масштаб, Рука, Перемкнути огляд камери, Перемкнути між перспективною та ортогональною проєкціями поточного вигляду (знаходяться під інструментом гізмо)

Використання мишка та клавіатури

  • Обертання 3D-простору – утримуючи коліщатко миші перемістити мишу;
  • Переміщення 3D-простору – утримуючи Shift та коліщатко миші перемістити мишу;
  • Збільшити/зменшити масштаб – коліщатко миші;
  • Home – автоматично підібрати масштаб, щоб було видно всі об’єкти сцени;
  • Delete – видалити обраний об’єкт.

Використання цифрової клавіатури

  • 0 – вигляд об’єкта з камери.
  • 1 – вигляд об’єкта спереду.
    • Ctrl+1 – вигляд об’єкта позаду.
  • 3 – вигляд об’єкта справа.
    • Ctrl+3 – вигляд об’єкта зліва.
  • 5 – перемикання між 2 режимами проєкцій:
    • Перспективна (об’єкти виглядають об’ємними, більш природними);
    • Ортогональна (об’єкти виглядають дещо плоскими).
  • 7 – вигляд об’єкта  згори.
    • Ctrl+7 – вигляд об’єкта знизу.
  • 2, 4, 6, 8 –  (Клавіші зі стрілочками)  вигляд об’єкта із різних боків.
  • 9 – обертання сцени на 1800.
  • / –  приховати/відобразити всі об’єкти, крім виділеного.
  • +/ – збільшити/зменшити масштаб.

Збільшення масштабу для окремого об’єкту:

  1. обрати об’єкт;
  2. . (крапка) на цифровій клавіатурі.

Емуляція Цифрової клавіатури та коліщатка миші (у випадку роботи за ноутбуком):

  1. Редагувати – Уподобання (Edit – Preferences);
  2. Вкладка Ввід (Input);
  3.  Відмітити прапорець Емулювати дод. клавіші (Emulate Numpad);
  4. Відмітити прапорець Емулювати 3-кнопкову мишу (Emulate 3 Button Mouse).

Тепер цифри в верхньому ряду клавіатури виконуватимуть функції клавіш цифрової клавіатури.

Замість коліщатка потрібно натискати ліву кнопку миші, утримуючи натиснутою клавішу Alt.

Збереження проєкту

Створену тривимірну модель можна зберегти у файлі проєкту з розширенням імені blend.

  1. Файл – Зберегти
  2. Відкрити папку для збереження
  3. Увести ім’я файлу
  4. Зберегти файл Blender

Запитання для самоперевірки

  1. Які об’єкти містяться у Вікні 3D-огляду редактора Blender після його запуску?
  2. Як уставити на сцену тривимірний примітив?
  3. Як називається та для чого призначений об’єкт ? Як змінити його положення на сцені?
  4. Які операції перетворення можуть бути виконані з об’єктами на сцені? Якими способами їх можна виконати?
  5. Які операції тривимірної навігації можуть бути виконані у Вікні 3D-огляду? Якими способами їх можна виконати?
  6. Як можна побачити вигляд сцени через об’єктив камери?
  7. У яких проєкціях можна переглядати вид сцени? Якими способами можна перемикати вид сцени?
  8. Як зберегти проєкт, що містить тривимірну модель?
  9. З яких етапів складається процес отримання тривимірного зображення?
  10. Що є спільного та чим відрізняються прийоми роботи з графічними редакторами растрової, векторної графіки та редактора 3D-графіки Blender?

Опорний конспект уроку “Принципи тривимірної навігації. Додавання тривимірних примітивів. Переміщення, масштабування, обертання, об’єктів” за підручником “Інформатика 9 клас”. Й. Я. Ривкінд та інші. 2022 р. п. 2.2 “Редактор 3D-графіки Blender. Вставлення тривимірних примітивів. Принципи тривимірної навігації”, с. 53-65

Працюємо з комп’ютером

Завдання

Завдання 1. Змоделювати молот

Завдання 2. Змоделювати сніговика

Залишити відповідь