Ви зараз переглядаєте Поняття про 3D-друк. Розробка моделей для 3D-друку

Галузі використання 3D-принтерів. Принцип друку

Одним із призначень програм тривимірного моделювання є створення 3D-моделей для виготовлення їх твердих копій на 3D-принтерах.

Галузі використання 3D-принтерів:

  • у побуті для виготовлення окремих невеликих предметів,
  • у промисловому виробництві для серійного виготовлення продукції різного призначення: сувенірів, декоративних виробів, дрібних деталей та ін.
  • специфічні 3D-принтери для промислового виробництва, будівництва, медицини, кінематографії, індустрії моди та ін.

Найбільш поширені технології 3D-друку:

  • SLA – отвердіння спеціальної смоли під дією світла (лазерне випромінення або світлодіодне).
  • SLS – запікання спеціального порошку під дією лазерного променю.
  • FDM – отвердіння попередньо розплавлених пластичних мас.

Незалежно від типу 3D-принтера, під час друку тривимірний об’єкт утворюється шляхом пошарового нанесення матеріалу.

Залежно від типу принтера та призначення моделі використовують різні матеріали для друкування:

  • полімерні нитки;
  • силікон;
  • бетон;
  • акрил;
  • гіпс;
  • метал;
  • нейлон;
  • стовбурові клітини та ін.

Етапи створення друкованої 3D-моделі

  1. Установлення в 3D-редакторі одиниць вимірювання.
  2. Створення моделі.
  3. Експорт моделі в один з форматів .STL, .OBJ.FBX.3DS.
  4. Підготовка до друкування в програмі-слайсері.
  5. Друкування на 3D-принтері.
  6. Коригування отриманого виробу – видалення надлишків матеріалу та підпорок з отриманого виробу, очищення його поверхні, усунення її дефектів та ін.

Етап 1. Установлення в 3D-редакторі одиниць вимірювання

Встановити одиниці вимірювання розмірів 3D-моделі в Blender:

  1. Вибрати в області Властивості вкладку Властивості Сцени .
  2. Відкрити групу Одиниці.
  3. Увести в поле Масштаб одиниць значення (для міліметрів – 0.001).
  4. Відкрити список кнопки Показ Накладок (Overlays)  (в правому верхньому куті сцени).
  5. Увести в поле Масштаб значення 0.001 для відображення ліній сітки у Вікні 3D-огляду на відстані 1 мм одна від одної.

Етап 2. Створення моделі

Правила, яким повинна відповідати модель для коректного виконання 3D-друку:

  • робити внутрішні порожнини у великих суцільних частинах об’єкта;
  • у моделі не повинно бути дуже дрібних деталей, мінімальний розмір визначається технологією друкування;
  • у моделі для 3D-друку не повинно бути площин нульової товщини, тобто всі частини моделі повинні бути об’ємними та «водонепроникними»;
  • кожне ребро повинно належати рівно двом площинам;
  • об’єкти, з яких утворена модель, не повинні знаходитися один усередині іншого.

Програми для перевірки відповідності моделі вимогам до друкування на 3D-принтері:

  • Netfabb;
  • Free View Expert;
  • Cura;
  • SmoothieControl;
  • Slic3r.

Етап 3. Експорт моделі

Експортувати 3D-модель в програмі Blender для друку на 3D-принтері:

  1. Файл – Експортувати
  2. Вибрати потрібний формат (.STL, .OBJ, .FBX, .3DS)

Етап 4. Підготовка до друкування в програмі-слайсері

Програма-слайсер готує 3D-модель до друку на 3D-принтері, “нарізає” модель шарами і визначає координати переміщення друкувальної головки принтера (екструдера) для утворення кожного шару об’єкта.

Властивості друкування, що можна установити в програмі-слайсері:

  • товщина кожного шару;
  • щільність заповнення суцільних частин моделі матеріалом;
  • швидкість друкування окремих частин об’єкта;
  • створити спеціальні «підпірки» для частин моделі, що нависають.

Популярні програми-слайсери:

  • Ultimaker Cura;
  • Simplify3D;
  • Astroprint;
  • 3DPrinterOS.

Результатом роботи слайсера є файл формату .GCODE з інструкціями для принтера.

Етап 5. Друкування на 3D-принтері

Отриманий файл формату .GCODE потрібно завантажити в пам’ять принтера, після чого розпочинається друкування Це забезпечують спеціальні програми, що постачаються в комплекті з 3D-принтером.

Етап 6. Коригування отриманого виробу

На цьому етапі фахівці, що виконували друк, видаляють надлишки матеріалу та підпірки з отриманого виробу, очищення його поверхні, усунення її дефектів та ін.

Програма слайсер Ultimaker Cura

Слайсер Ultimaker Cura є програмою з відкритим кодом для підготовки 3D-моделей для друкування на 3D-принтерах різних моделей і виробників – https://ultimaker.com/software/ultimaker-cura

Підготовка 3D-моделі в програмі Ultimaker Cura:

  1. Відкрити файл моделі в форматі .STL;
  2. Переглянути модель на платформі;
  3. Запустити процес опрацювання моделі: кнопка Slice;
  4. Переглянути результати опрацювання моделі: тривалість друку моделі; масу та довжину полімерної нитки; потрібної для друку моделі; кількість шарів, на які розрізана модель.
  5. Переглянути демонстрацію процесу друкування: кнопка Preview – кнопка запуску демонстрації.
  6. Зберегти файл-інструкцію: кнопка Save to Disk – тип файлу G-code File (*.gcode)

Запитання для самоперевірки

  1. У яких галузях діяльності людини використовують 3D-принтери?
  2. Які переваги та недоліки має виготовлення об’єктів шляхом їх друкування на 3D-принтері порівняно з їх виготовленням іншими способами?
  3. Які вам відомі технології 3D-друку? У чому їх особливості?
  4. З яких етапів складається процес підготовки моделі до друку? Поясніть кожен з них.
  5. Як установити в редакторі Blender вибрані одиниці вимірювання?
  6. Яких правил слід дотримуватися під час створення моделі для подальшого її друкування на 3D-принтері? Поясніть їх.
  7. У якому форматі слід зберігати файл 3D-моделі, створеної в редакторі Blender, для подальшої підготовки до друкування?
  8. Яке призначення програми-слайсера? Значення яких властивостей друкування можуть бути встановлені в слайсері?
  9. У якому форматі слід зберігати файл моделі для друку на 3D-принтері? Які дані містяться у цьому файлі?
  10. Якої корекції може потребувати надрукований на 3D-принтері виріб?
  11. У чому особливості створення 3D-моделей для отримання тривимірного зображення, анімації та для 3D-друкування?

Опорний конспект уроку “Поняття про 3D-друк. Розробка моделей для 3D-друку” за підручником “Інформатика 9 клас”. Й. Я. Ривкінд та інші. 2022 р. п. 2.8 “Розробка моделей для 3D-друку”, с. 117-124

Працюємо з комп’ютером

Залишити відповідь